Загадки фінської школи: менше вчишся — більше знаєш?
Низка міжнародних досліджень показала, що фінська освіта є однією із найбільш ефективних у світі. Система освіти Фінляндії займає перше місце за показником рівня знань, кількістю дітей, які люблять читати, друге місце – у сфері природничих наук, п`яте – в галузі математики.
Традиційна фінська школа складається з двох рівнів: 1-6 класи і 7-9 класи. Після цього школярі продовжують навчання у додатковому 10 класі, де можуть підвищити рівень своїх оцінок, а потім – вступають у професійні коледжі чи ліцеї, які можна порівняти з нашими 11-12 класами.
реклама
Що ж робить фінську освіту такою особливою та вдалою?
1. Рівність
Рівність шкіл. Проявляється в однаковому забезпеченні усіх шкіл країни обладнанням, однаковою системою освіти та пропорційним фінансуванням. І хоча у найбільшій школі країни вчиться понад 900 учнів, а у найменшій – 11, умови навчання всюди рівноцінні. У Фінляндії діє лише 10 приватно-державних шкіл, але умови навчання в них відрізняються від державних лише використанням різних методик викладання: Монтессорі, Френе, Штайнера тощо. А також наявністю більшого вибору іноземних мов для вивчення.
ТУТКА в TELEGRAM – не пропустіть найцікавіше
Рівність навчальних дисциплін. У Фінляндії негативно ставляться до класів із поглибленим вивченням тієї чи іншої дисципліни. Навпаки, усі предмети викладають рівноцінно. Але є можливість створення спеціалізованих класів – за певної кількості обдарованих в окремій галузі дітей.
Рівність батьків. Питання про соціальний статус та професію батьків вчителям дозволено ставити лише в крайніх випадках, анкетування та опитування подібного типу заборонені.
реклама
Рівність учнів. Фінських учнів не ділять на «хороших» чи «поганих», немає поділу на класи за вподобаннями чи вміннями. Усі діти мають однакові права в школі. Також фінська освіта спрямована на те, щоб максимально інтегрувати дітей з особливими потребами в соціальне середовище. Для цього діти з інвалідністю навчаються у звичайних школах. За потреби при школі створюють класи для учнів із вадами слуху чи зору.
Рівність вчителів. Відповідно до фінської системи освіти вчителі повинні бути безпристрасними до своїх учнів і оцінювати всіх об’єктивно. Жодних «улюбленців» та «своїх класів». За вчителем залишається лише роль наставника. Будь-які відхилення від цього правила загрожують вчителю звільненням. Усі вчителі однаково важливі в колективі: і математики, і гуманітарії.
Рівність дорослих і дітей. Уже в першому класі дітей ознайомлюють з їхніми правами та пояснюють, в яких ситуаціях є можливість скаржитися соціальним працівникам. Батькам це дає змогу зрозуміти, що їхня дитина – особистість, яку вони повинні поважати. Вчителі також не мають права ображати чи принижувати школярів, і це правило підтверджується фінським законодавством. Головна особливість у тому, що вчителів приймають на роботу на основі однорічного контракту, який щоразу потрібно поновлювати, та платять дуже високу заробітну плату. Так, зарплата помічника починається від позначки 2500 евро, вчитель же може отримувати до 5000 евро.
2. Безкоштовність.
У Фінляндії не лише освіта є безкоштовною, але й усе, пов’язане з навчальним процесом: підручники, канцелярські товари та інші матеріали для навчання, екскурсії та шкільні поїздки, харчування, шкільний транспорт. Окрім того, будь-який збір коштів з батьків заборонений.
3. Індивідуальний підхід.
Для кожного учня створюється окремий навчальний план, починаючи від підбору підручників, закінчуючи переліком завдань для розв’язання на уроці та вдома. Прописується навіть кількість часу, яку учень повинен присвятити домашнім завданням. У межах одного уроку різні учні можуть виконувати різні завдання з теми. Якщо для одного виклад ведеться коротко і про головне, даються легкі задачі, то іншим пояснюють все більш детально та даються завдання вищої складності. Відповідно до рівня навчального плану і проводиться оцінювання.
Також у Фінляндії діє спеціальна програма допомоги учням, яким важко дається навчання. Але на відміну від популярного в Україні репетиторства, фінські учні отримують додаткові заняття від власних вчителів у позаурочний час.
Діє у Фінляндії і так зване корегувальне навчання, в межах якого учням допомагають краще засвоювати матеріал. Така система дуже корисна для дітей, що не мають схильності до окремих галузей науки, мають труднощі із нерідною фінською мовою чи запам’ятовуванням, або ж поведінкові проблеми.
4. Практичність – головне правило викладання.
Дітей у школі навчають здебільшого тому, що їм знадобиться у житті. Змалку фіни знають, як зорієнтуватися на місцевості, як порахувати вартість товару з кількома знижками, як вирахувати відсоток від податку, створити резюме в Інтернеті, контролювати банківський рахунок тощо.
Також у фінських школах немає такого явища, як іспит. Чи проводити періодичні контрольні і самостійні роботи – вирішує вчитель. Загальний контроль знань проводиться лише після закінчення школи, але й до нього школярів навмисне не готують, а результати контролю не є такими вже і важливими. Адже головне підготувати не до іспиту, а до життя.
5. Довіра до вчителів.
У Фінляндії немає різноманітних перевірок та методичних консультацій. Для країни діє єдина система освіти, і, відповідно, однакові рекомендації для вчителів. Як викладати обирає сам вчитель.
Довіра до учнів. Вважається, що учень сам може обрати, що для нього корисніше. Наприклад, якщо на уроці вмикають документальний фільм, а дитині він не цікавий, школяр може замість перегляду стрічки читати книгу.
6. Важливою складовою фінської освіти є добровільність.
Вчиться той, хто хоче вчитися. Якщо дитина не зацікавлена в освіті або немає до цього здібностей, її навчання закінчується після 9 класу. Увагу учня скерують на якусь нескладну практичну професію та не будуть завалювати «двійками». Адже не всім будувати літаки, хтось має і професійно керувати автобусами. У цьому фіни і бачать завдання середньої школи: виявити, чи іти дитині вчитися далі в ліцей, чи корисніше піти у професійне училище. Варто відзначити, що обидва шляхи у Фінляндії однаково високо цінуються.
Щоб допомогти дитині зорієнтуватися в майбутніх професіях, в школах працює спеціаліст із профорієнтації, який за допомогою тестів та бесід координує навчання школяра та орієнтує його на певні види діяльності.
Важливе місце посідає контроль шкільного режиму. Усі уроки, які учень пропустив, він все одно має «відсидіти». Якщо в учня з’являються «вікно» між уроками, його можуть відправити на заняття до іншого класу. Розв’язувати завдання та бути активним – не потрібно, але присутність – обов’язкова. Регулярні невиконання завдань, пасивність на уроках – ніхто не принижуватиме учня, не погрожуватиме йому та не викликатиме батьків до школи. Школяра просто не переведуть у наступний клас.
Залишатися на другий рік у Фінляндії не соромно. Адже доросле життя – штука серйозна, до нього потрібно добряче підготуватися. Тому і був введений додатковий, але не обов’язковий 10-й клас.
7. Фіни вважають, що основна роль школи – навчити дитину самостійності.
Замість того, щоб змушувати «зубрити» формули, вчителі показують, як ефективно використовувати довідники, калькулятори, Інтернет тощо для вирішення їхніх проблем. Вчителі не розкривають під час уроків нових тем – усе є в підручнику, де учні повинні знайти та виокремити інформацію самостійно. Також вчителі не втручаються в особисті конфлікти між школярами, даючи їм самим розібратися.
Навіщо оцінки?
До третього класу учнів не оцінюють ні за якими критеріями чи показниками. З третього по сьомий клас використовують лише усні оцінки: «добре», «задовільно», «чудово». А вже далі діє десятибальна шкала оцінювання. Школи використовують електронні щоденники учнів, куди вносяться не лише оцінки дитини, а й інформація про відвідуваність, поведінку, коментарі вчителів, психолога, працівника з профосвіти тощо. Самі ці оцінки не відіграють важливої ролі для вчителів та школи, а для школяра є лише стимулом для досягнення мети та здобуття нових знань.
Приємні дрібниці фінської школи:
Територія шкіл не обгороджена, охорона при вході відсутня. Більшість шкіл має систему автоматичного замка на вхідних дверях, потрапити в будівлю можна тільки згідно з розкладом.
Діти не обов’язково сидять за партами-столами, можуть і на підлозі (килимі) розміститися. У деяких школах класи обладнані диванчиками, кріслами. Приміщення молодшої школи встелені килимами і килимками.
Форма відсутня, так само як і якісь вимоги з приводу одягу, можна прийти хоч у піжамі. Змінне взуття потрібно, але більшість дітей молодшого та середнього ланки воліють бігати в шкарпетках.
Домашнє завдання задають рідко. Діти повинні відпочивати. І батьки не повинні займатися з дітьми уроками, педагоги рекомендують замість цього сімейний похід в музей, ліс або басейн.
Навчання «біля дошки» не застосовується, дітей не викликають переказувати матеріал. Учитель коротко задає загальний тон уроку, потім ходить між учнями, допомагаючи їм і контролюючи виконання завдання. Цим же займається і помічник вчителя (є така посада у фінській школі).
В зошитах можна писати олівцем і виправляти скільки завгодно. Мало того, і вчитель може перевірити завдання олівцем!
При вступі до початкової школи в один клас записують всіх іноземців: шведів, арабів, індусів, англійців, естонців, українців, росіян. Фінська вчителька і 3 перекладача. Деякі діти відвідують 1-й клас другий рік, тому вони теж «на підхваті», в якості перекладачів.
В теплу погоду уроки часто проводяться на свіжому повітрі біля школи, прямо на травичці, або на спеціально обладнаних у вигляді амфітеатру лавочках. Під час перерви учнів молодшої школи обов’язково виводять на вулицю, нехай навіть на 10 хвилин.
Початок навчального року суттєво відрізняється від наших урочистостей. Квітів вчителям ніхто не дарує, бантів, кульок, пісень та інших атрибутів свята не має. Директор школи зазвичай виходить до школярів 1-4 класів (старші – в іншій будівлі), говорить пару привітальних слів і поіменно вказує учням, кому в який клас йти. Все. Привіт, школа!
Від батьків ніякої підготовки до школи не потрібно. Буквально все, «від ранців до сланців» (портфель, наповнений «канцелярією», шльопанці для басейну, навіть рушник) дитині видають в школі. Від батьків взагалі нічого не потрібно: «все добре, ваша дитина чудова», кажуть всім. Єдине, про що дбають – чи достатньо часу проводять разом дитина і батьки.
Їдальня. На сайті школи меню на місяць, дитина сама накладає собі, що хоче із запропонованого, на власній шкільної сторінці в Інтернеті є «кошик». Меню враховує будь-які смаки дитини, будь-яку дієту, якщо вона є і про неї вчасно повідомили школу. Також є вегетаріанська кухня. У їдальні діти, як і в класі, сидять кожен за своїм столом.
Ось так виглядає фінська середня освіта в дуже короткому викладі. Можливо, комусь вона здасться неправильною. Фіни не претендують на ідеал і не заспокоюються на досягнутому, навіть у найкращому можна знайти мінуси. Вони постійно досліджують, наскільки їх шкільна система відповідає змінам, що відбуваються в суспільстві. Наприклад, в цей момент готуються реформи, які передбачають розділити математику на алгебру та геометрію, і збільшити години викладання з цих предметів, а також виділити літературу і суспільну науку як окремі предмети.
Однак, найголовніше фінська школа безперечно робить. Їх діти не скрикують ночами від нервового перенапруження, не мріють швидше вирости, не відчувають ненависті до школі, не катують себе і всю родину, готуючись до чергових іспитів. Спокійні, розважливі й щасливі, вони читають книжки, легко дивляться фільми без перекладу на рідну мову, грають у комп’ютерні ігри, ганяють на роликах, велосипедах, мотоциклах, складають музику, театральні п’єси, співають. Вони радіють життю. І між усім цим встигають ще й вчитися.