Відеофіксація порушень ПДР: коли чекати "листів щастя" і зменшення числа аварій
Відповідальність за порушення правил покладатиметься саме на власників авто, незалежно від того, хто керував машиною на момент порушення. Зовсім скоро в Україні має запрацювати система автоматичної фото- і відеофіксації порушень правил дорожнього руху. Сайт "Сегодня"розбирався, як і коли почне працювати нововведення і чи українські автомобілісти знову отримуватимуть "листи щастя".
Відеофіксація скоротить кількість порушень на дорогах втричі
В Україні щодня на дорогах гине близько 10 осіб. У поліції такий рівень смертності називають неприпустимим і закликають впровадити фото і відеофіксацію порушень ПДР. Розмови про це йдуть вже досить давно, але поки що впровадити повноцінну і працюючу систему так і не виходило.
Однак наприкінці травня парламентський комітет з питань безпеки дорожнього руху представив "Стратегію підвищення рівня безпеки дорожнього руху", а вже 14 червня Кабінет міністрів схвалив цей документ.
"За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), дорожньо-транспортний травматизм на сьогодні є однією з найбільших проблем охорони здоров'я. За прогнозами, 2030 року дорожньо-транспортні події можуть стати однією з п'яти основних причин смертності людей в світі", – наголошується в тексті стратегії.
У документі також сказано, що Україна лідирує серед європейських країн за показниками аварійності. Наприклад, в середньому, в країнах Європейського Союзу на 100 тис. жителів припадає 5,1% загиблий в ДТП (за даними за 2015 р.), тоді як в Україні цей показник сягає 8%. Причому, згідно з аналізом Світового банку, в Україні більшість дорожньо-транспортних подій з тяжкими наслідками відбувається через перевищення швидкості – 39%, необлаштованість пішохідних переходів – 38% і порушень правил дорожнього руху – 30%.
Саме через такі гнітючі показники головною метою стратегії стало зменшення рівня смертності на дорогах як мінімум на 30% до 2020 р. Тому в документі і пропонують забезпечити функціонування системи автоматичної фіксації порушень ПДР.
Крім стратегії, в якій пропонують такі зміни, 27 вересня повинен набути чинності закон про "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів", який встановлює адміністративну відповідальність за правопорушення в сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, або за порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані під час зйомки.
"Передбачається, що це практично на третину скоротить кількість правопорушень, і це дійсно так, про це говорить світова практика. Там, де починає працювати автоматична відеофіксація порушень, аварійність на дорогах знижується на 30%. Не думаю, що Україна в цьому плані стане винятком", – зазначив в коментарі "Сегодня" автоюрист Володимир Караваєв.
Так, експерт громадської організації з розвитку органів правопорядку LEAD-office Тарас Гук зазначає, що в перший час дуже сильно зросте кількість виявлених правопорушень.
"Думаю, що кількість виявлених правопорушень зросте в рази. І тільки з часом водії, які часто порушують правила і отримують штрафи через цю систему, зрозуміють, що це не дуже гарна штука – порушувати. І тоді почнеться зменшення кількості порушень. За досвідом Польщі або Азербайджану, за підсумками першого року дії такої системи дійсно було від 30 до 50% зменшення кількості ДТП та порушень в принципі", – говорить Гук.
Система може почати працювати до кінця року
На початку цього року таку ініціативу підтримали і правоохоронці. Так, голова Нацполіції Сергій Князєв заявив, що впровадження автоматичної відеофіксації порушень допоможе знизити кількість аварій.
"Аварійність на дорогах неприпустимо висока. Щодня гине близько 10 громадян. Впровадження системи автоматичної відеофіксації порушень ПДР дозволить різко знизити аварійність на дорогах, адже причиною третини аварій є перевищення швидкості", – зазначив він, посилаючись на досвід європейських країн.
У МВС налаштовані рішуче, і за три роки планують встановити понад 3 700 комплексів автоматичної фіксації правопорушень на найнебезпечніших ділянках доріг, де ДТП стаються найчастіше.
"До кінця року система повинна запрацювати. Наразі йдеться не про повне розгортання по всій країні; система запрацює на найаварійніших ділянках доріг. Це буде 200-300 комплексів по всій країні", – уточнив Владислав Криклій, начальник Головного сервісного центру МВC.
Щоправда, сказати напевно, коли запрацює система, досить складно. Адже терміни переносяться вже не перший рік. Так, Тарас Гук зазначає, що заяви про запуск системи українці чули вже багато разів.
"Час запуску системи залежить від МВС. Були заяви, що це має статися до середини цього року, нещодавно ми бачили заяву керівника сервісного центру, що це буде до кінця цього року. Ну, а ми пам'ятаємо, що ще 2015 року було багато заяв, що все це почне працювати до кінця 2015-го. Тому невідомо, коли це станеться", – говорить експерт.
Кому приходимуть листи "щастя"
Багато хто побоюється, що з впровадженням системи відеофіксації знову повернуться і "листи щастя" – повідомлення про штрафи і порушеннях, від яких автомобілісти страждали в 2005-2006 рр. Щоправда, тоді ці листи визнали юридично недійсними, тому що вони не були узгоджені з законодавством.
"Є дуже багато нюансів. Ці нюанси розуміються і тими людьми, які займаються безпосередньо цим впровадженням. У нас вже є сумний досвід, коли-то вже були ці "листи щастя". Тому, абсолютно всі, і я, як правозахисник, і посадові особи, які відповідають за впровадження, розуміють, що ми не повинні допустити "дежавю", ситуації, коли в силу якихось недосконалостей законодавства у нас знову ця автоматична відеофіксація провалиться. Тому все підходять до цього питання дуже і дуже зважено.
Бажання врегулювати все це є, але як на практиці це станеться... Нам залишається дочекатися 27 вересня, коли все це мусить запрацювати", – говорить Володимир Караваєв.
Зараз система працюватиме по-новому: так, відповідальність за порушення ПДР покладатиметься саме на власників авто, незалежно від того, хто керував транспортним засобом на момент порушення.
"Логіка цієї системи і є в тому, що штрафи і відповідальність покладатимуться на власників транспортних засобів. Власник розумітиме, що, якщо він дає свій автомобіль комусь, значить, він вже апріорі може нести відповідальність за порушення ПДР цим водієм.
Існує механізм на випадок, якщо є зафіксоване порушення і власник отримав штраф, але згадав, що давав машину брату, свату тощо. Тоді цей брат, сват приходить до поліції, каже, що це дійсно був він, і тоді штраф знімається з власника і його оплачує конкретний водій", – пояснює функціонування системи Тарас Гук.
Також, нагадаємо, що такі правила прописані і в вищезгаданому законі. Саме там зазначено, що основним суб'єктом адміністративної відповідальності є власник автомобіля.
"Відповідно до нового закону, якщо до Єдиного державного реєстру транспортних засобів внесено відомості про відповідний транспортний засіб, що належить користувачу, то, в такому випадку, адміністративну відповідальність нестиме користувач.
Стосовно так званих "евроблях", то в разі, якщо порушення ПДР було здійснено на транспортному засобі, зареєстрованому за межами території України (і такий транспортний засіб відповідно до законодавства не підлягає державній реєстрації в Україні), до адміністративної відповідальності притягуватиметься особа, яка ввезла такий транспортний засіб на територію України", – роз'яснює ситуацію Євген Ляшук, адвокат ЮК "Де-Юре".".
За словами адвоката, якщо власник авто все ж не винен і за кермом на момент правопорушення був не він, протягом 20 календарних днів з дня вчинення правопорушення він може зробити наступне:
надати документ, який підтверджуватиме, що на момент скоєння правопорушення транспортний засіб вибув з його володіння внаслідок протиправних дій інших осіб, або ж він може повідомити про протиправне використання іншими особами номерних знаків, що належать його автомобілю;
або ж особа, яка на момент правопорушення було за кермом, може з'явитися з повинною, зізнатися в скоєному і надати згоду на притягнення до адміністративної відповідальності, з наданням документа (квитанції) про сплату відповідного штрафу.
"Крім того, інформація про адміністративні правопорушення, винесених постановах про накладення адмінстягнення не пізніше наступного робочого дня з дня встановлення відповідальної особи, зазначеного в частині першій статті 14-2 КУпАП України, вноситься до Реєстру адміністративних правопорушень в сфері безпеки дорожнього руху. Таким чином, власник авто може в будь-який час перевірити інформацію про свій автомобіль", – розповідає адвокат і додає, що незважаючи на недосконалість положень нового закону, це все одно дуже прогресивний крок. скачать dle 11.3